Yogastijlen

In de yogalessen nodigen we je uit om met aandacht en dicht bij jezelf de yoga oefeningen, de asana’s, te beleven. Zo kun je voelen en ervaren hoe je ademt, hoe spanningen vrij gemaakt worden en hoe je tot innerlijke rust komt. Je zult merken dat de energie gaat stromen en dat jij je na de les vitaal en meer in balans voelt.

Iedere les is gevarieerd opgebouwd uit staande, zittende en liggende yoga oefeningen waarbij de bewegingsmogelijkheden van de wervelkolom aangesproken worden. Naast de asana’s besteden we ook aandacht aan specifieke ademoefeningen en meditatie. De les ronden we af met een liggende ontspanning waarin het effect van de yoga oefeningen dieper kan doorwerken.

Bij YogaBalans worden verschillende soorten yoga aangeboden. Hieronder wordt uitgelegd wat iedere soort inhoudt.

Wil je regelmatig meer lezen over Yoga? Je ontvangt als lid van YogaBalans Culemborg een korting op het tijdschrift Yoga International.

Hatha Yoga

‘Ha’ zou je kunnen vertalen met zon en ‘Tha’ met maan. De zon en de maan symboliseren de tegenstelling van alles in het leven; dag en nacht, actief en passief, warmte en koude, man en vrouw etc. Belangrijk is dat de tegenstellingen in balans zijn. In een hatha yogales wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. Er wordt geoefend vanuit een naar binnen gerichte aandacht. Door deze rustige, meditatieve houding is er ruimte om waar te nemen en te ontspannen in wat zich van binnen voordoet. Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd, wat zorgt voor een groter, innerlijk draagvermogen en meer vitaliteit.

 

Beeldmateriaal YogaBalans Culemborg
Beeldmateriaal YogaBalans Culemborg

Vinyasa Yoga

Deze vorm van yoga onderscheid zich van ‘gewone’ yoga doordat de asana’s (houdingen) in een doorgaande vloeiende stroom aan elkaar verbonden worden. De asana’s worden minder lang aan gehouden en is dus wat dynamischer van aard. Ook hier wordt de focus op adem en beweging gebracht, waardoor je met de aandacht gemakkelijk in het nu komt. Elementen uit de zonnegroet zijn een steeds terugkerend onderdeel en worden gebruikt als verbinding tussen de houdingen. De nadruk ligt in deze les op de fysieke inspanning: het vergroten van (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen.

Vinyasa yoga is een aanrader voor als je meer fysieke uitdaging zoekt. Het opbouwen van fysieke kracht en concentratie verstevigt je innerlijke basis en werkt positief door in je zelfvertrouwen.

Yin Yoga

Yin Yoga is een zachte vorm van yoga, die zich vooral richt op het versterken en versoepelen van bindweefsel, pezen, banden en gewrichten. Het bevordert een diepe energie doorstroming in de meridianen en brengt de geest tot rust.

De houdingen worden wat langer aangehouden en is als een meditatie in een yogahouding; je oefent aandachtig zijn en je opstellen voor wat zich van binnen voordoet.

Yin yoga is een goede manier om te ontspannen en te ‘ontstressen’.

Beeldmateriaal YogaBalans Culemborg
JORD20130427-057

Yin Yang Yoga

Yin yoga zorgt voor de stilte en ontspanning in een les, terwijl yang yoga de dynamiek en kracht opbouwt. Samen zijn ze een gelukkig huwelijk.

In deze les is er ruimte voor meditatie, ademoefeningen, dynamische houdingen, gevolgd door statische houdingen die je langer aanhoud. Met op het einde de eindontspanning, shavasana.

Een total work-out voor body en mind.

Kundalini Yoga

Kundalini yoga wordt ook wel de yoga van het bewustzijn genoemd. Het  is een actieve vorm van yoga waarbij je direct kunt ervaren wat de oefening voor je doet. De dynamische lichaamsoefeningen worden gecombineerd met verschillende ademtechnieken en creatieve meditaties. Je voelt je al na een paar lessen vitaler, meer flexibel, alerter en meer in balans met lichaam en geest.

Kundalini yoga werkt direct op zowel je zenuwstelsel als het klierensysteem, waardoor je het effect van de oefeningen meteen zult ervaren. Naast de lichamelijke effecten, kan kundalini yoga inzicht geven in emotionele blokkades en angsten. Je wordt je bewuster van de acties die je onderneemt en de gevolgen daarvan.

JORD20130427-209
Yogabalans Culemborg

Gentle Yoga

Gentle Yoga is een zachte en toegankelijke vorm van yoga, bijvoorbeeld geschikt bij (chronische klachten), vermoeidheid, burn-out of bij het herstellen van een ziekte. In de les is er voldoende ruimte voor ontspanning, aandacht voor de adem en meditatie. De asana’s (yoga-houdingen) worden dynamisch aangeboden en daarna op een milde manier kort aangehouden. Je wordt uitgenodigd om je grenzen te ontdekken en deze te respecteren. Maar daarnaast is er ook zeker de uitdaging, waarbij bijvoorbeeld evenwicht, kracht en concentratie een rol spelen. Er wordt rekening gehouden met de individuele mogelijkheden van de deelnemers.

Door deze milde vorm van yoga kom je op een rustige manier weer tot jezelf. 

Tao voor de vrouw

Sun Bu-er geeft in één van haar gedichten (circa 1100 na Chr) aan vrouwen de tip om in het hart te starten en eerst daar kalmte en vrede te vinden. In de Tao vd Vrouw bijeenkomsten zullen we dan ook altijd eerst een liefdevol contact met ons eigen hart maken om in verbinding te zijn met al wat is. Zo onvoorwaardelijk en accepterend als mogelijk.

De Healing Tao die Mantak Chia in de Westerse wereld heeft geïntroduceerd ziet spirituele ontwikkeling als een driehoek met als basis een warme buik, in het midden een rustig, tevreden hart en een koel hoofd op de top.
Volgens deze oude kennis is het bekken van vrouwen gevoelig voor stagnatie en afkoeling. Dit gebeurt vooral door uitputting, stress en emotionele overprikkeling. Daarom de uitnodiging om geaard en voelend aanwezig te zijn in de basis. Zachte bewegingen en subtiele oefeningen verleiden je.

In de 'Tao voor de vrouw'  ga je je stap voor stap verbinden met je energie in je buik en bekken. Een bewust, energiek soepel bekken is voor vrouwen een bron van vitaliteit en kracht. Door middel van eeuwenoude taoïstische oefeningen en meditaties, gecombineerd met dans word je buik hersteld of versterkt als een plek om je thuis te voelen. Lees meer over data, prijzen etc.

Healing Tao
Kinderyoga2

Kinder Yoga

Bij YogaBalans Culemborg wordt ook Kinderyoga gegeven. Deze lessen worden verzorgd door MATS Kinderyoga & Theater. Kinderyoga bevat alle elementen van de yoga voor volwassenen, maar dan op het kind gericht. Plezier en fantasie staan centraal, want iedere les heeft een ander thema als uitgangspunt. We gaan afwisselend bewegen en ontspannen door middel van yogahoudingen, dans, mindfulness, visualisatie, ademhalingsspelletjes en massage.

Kinderyoga is voor zowel jongens als meisjes van 4 t/m 12 jaar en helpt bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, een betere concentratie en stimuleert de creativiteit. Daarnaast bevordert kinderyoga het lichaamsbewustzijn, slaapvermogen en worden de gedachtes in het hoofd gekalmeerd.

 

Kennismakingsaanbod

Of yoga ook iets voor jou is, kun je het beste zelf ervaren. Je bent van harte welkom om verschillende lessen uit te proberen.

Dat kan met het kennismakingsaanbod: 3 lessen voor € 21,00.

Aanmelden is mogelijk via het contactformulier of inschrijfformulier.